Såg utbildningsminstern och hans utmanare munhuggas på nyheterna igår. Jag fick inte lust att lägga min röst på någon av dem kan jag säga.
Nyhetsankaret Claes Elfsberg var den som höll i debatten och inledde med en kort lägesbeskrivning: ”Drygt var tionde elev som slutade nian i våras var inte behörig till gymnasiet. Det visar nya siffror som skolverket släppte idag. Dagens siffra på 12,4 % är visserligen en marginell förbättring från fjolårets 12,5 %. Men sedan slutet av 90-talet så har andelen elever som slutar nian utan behörighet till gymnasiet ändå ökat…”
Som mattelärare måste jag väl först påpeka att 12,5 % inte blir var tionde elev utan var åttonde. Möjligen kan detta vara förlåtet även om avrundningen var litet väl grov.
Elfsberg initierade sedan debatten med en fråga till de båda kombattanterna: ”Det blir inte bättre, mer än var tionde elev slutar nian utan behörighet till gymnasiet, varför?”
Som väntat kunde varken Björklund eller Baylan prestera den självklara analysen att vi faktiskt har ett betygsystem där inte alla kan bli godkända. Kanske är det till och med så att 12,5 % är en riktigt bra siffra med tanke på de givna förutsättningarna.
Hur som helst verkar det som att lärarna i alla fall gör sitt jobb när det gäller betygsättningen, utan några större variationer från år till år.
Men visst är det tragiskt att maktens män ständigt måste diskutera detta ”misslyckande” när själva misslyckandet är inbyggt i systemet. Det låter som ett straff från gudarna.
http://www.svtplay.se/klipp/1498202/debatt-om-skolan-i-aktuellt
Min vilda gissning är att inte någon av dessa herrar är intresserad på allvar utan vill göra politisk karriärpå barns tillkortakommanden vilket inte kan kallas något annat än CYNISM. Tackar för ordet gör Sonja Pamstrand
Jag hoppas att du inte har rätt, Sonja. Det är i så fall ännu värre än att de bara är okunniga. Tack för din kommentar.
Naturligtvis har jag inte rätt, vad vore en demokrati utan politiker?