Skolans kris, del 3: Pedagogikens återvändsgränd

Velázquez_-_Príncipe_Baltasar_Carlos_(Museo_del_Prado,_1634-35)[1]Ibland slår det mig hur vår syn på barn och unga påminner om historiska målningar där barnen ofta porträtterades som små vuxna. När vi betraktar målningarna idag väcker de naturligtvis munterhet, men vi tänker inte på att vi också i skolans värld tillskriver barnen vuxna kompetenser, som t.ex. förmåga till analys, metakognition och informationshantering.

De senaste decennierna har skolpedagogiken dominerats av att barnen själva ska söka och processa ny kunskap. Hela skolor har haft detta som genomgående pedagogisk tanke. Läroplansmålen har gjorts till metod där barnen kastas ut på djupt vatten för att lära sig simma. Några gör också det, men det finns de som drunknar. Legio är vittnesmålen om diffusa skoluppgifter där barnen inte förstått vad de ska göra och i många fall inte heller föräldrarna.

Men fler och fler verkar nu inse att vi kört in i en pedagogisk återvändsgränd. I programmet Världens bästa skitskola levererar hjärnforskaren Martin Ingvar en bredsida mot de senaste skolreformerna, som enligt honom ”vilar på en teori som inte är korrekt i förhållande till hur barnhjärnan fungerar”. Han pekar på att vi nu förväntar oss att eleverna ska ta ansvar för sitt lärande och ställer frågan: ”Hur går det för de elever som inte är mogna att hantera sin egen inlärningsprocess?”

Ett fåtal elever klarar fullt ut en sådan frihet, men ändå har dessa grumliga tankar upphöjts till pedagogiskt idéinnehåll. I tidskriften Modern Psykologi beskriver professor Ingvar sin egen knaggliga läsinlärning och säger bland annat: ”Det är skamligt att ett så rikt samhälle som vårt inte kan ge sina barn den undervisning de behöver. Dessutom är det onödigt. I dag har vi vetenskaplig forskning som visar vad som fungerar.”

Han säger också att enda sättet att bli bra, enligt de senaste tjugo årens forskning i neuro­vetenskap och psykologi, är att träna, träna och åter träna.

Klarar vi av att backa ut ur återvändsgränden och ge den nödvändiga färdighetsträningen en modern dräkt?

http://modernpsykologi.wordpress.com/2013/02/15/vad-var-det-jag-sa-martin-ingvar-om-den-svenska-skolkrisen/

Bilden från Wikimedia Commons: Prins Baltasar Carlos till häst, Diego Velázquez 1599-1660

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s